Jul 28 2011

העור, הידיים והגיל

מאת: בשעה 10:26 pm נושאים: מחלות/תופעות,רדיקלים חופשיים

הראה לי את הידיים שלך ואומר לך בן כמה אתה

העור, הידיים והגיל

 

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף. שטח העור אצל אדם מבוגר הוא כ- 2 מטר מרובעים ומשקלו הוא כ- 15 אחוזים ממשקל הגוף כולו. עובי העור משתנה בהתאם לאזורי הגוף השונים.

 העור מורכב משתי שכבות עיקריות: האפידרמיס, היא השכבה העליונה, מתחתיה שכבת הדרמיס, ומתחתיהן שכבת שומן תת עורית.

עם העלייה בגיל,  מתרחשים בעור שינויים ניכרים, המתבטאים ביכולת התפקודית ובמראה . הזדקנות העור היא אחד השינויים הנראים ביותר לעין.

איך יודעים כי הזדקנות העור כבר התחילה?

• חלוקת תאים איטית – אחד הסימנים הראשונים של הזדקנות העור היא ירידה בקצב חלוקת תאי העור, דבר הגורם לשכבת הדרמיס להיות דקה יותר.

• הצטמצמות שכבת השומן בעור – שכבת השומן מתחת לדרמיס מתחילה לעבור תהליך ניווני שמואץ מגיל 50. לכן עור מבוגר הוא דק  ויבש יותר.

• העור הופך להיות פחות גמיש – אחד הסימנים הראשונים של הזדקנות העור הוא אובדן הגמישות של העור. הרשת של סיבי הקולגן והאלסטין מאבדות מיכולת תמיכתן, בתגובה העור מאבד מהאלסטיות שלו, ונעשה גס ומחוספס (תלמים וחריצים) ונוטה יותר לשקיעה. כשהעור צעיר מתבצע חידוש מלאי הקולגן והאלסטין על ידי תאי הפיברובלסטים. אבל עם הזדקנות העור, תאים אלו מאבדים את יכולת תפקודם, כך שהתוצאה היא פחות גמישות.

• יובש בעור – אנחנו שמות לב וזו לא הפתעה שעם הזדקנות העור, הוא נעשה יבש יותר, ויש צורך גם בקרם פנים שומני יותר לפנים, וגם בקרם לחות לידיים ולרגליים. זאת בגלל שבלוטות הזיעה והשומן עוברות תהליכי ניוון אחרי גיל 30, כך העור נעשה יבש.

• קצב ריפוי איטי יותר – הזדקנות העור גורמת גם להיחלשות יכולת העור לתקן עצמו עם הגיל. קצב ריפוי הפצעים אף הוא מואט.

  • קווי הבעה – ברווח בין קווי מצח (בין הגבות) ובצד העין מתפתחים בעקבות התכווצויות של שרירים, קמטי או קווי הבעה. עם הזדקנות העור במשך השנים, קמטים אלה מחריפים עם כוח הכובד (גרביטציה).
  • פיגמנטציה – הזדקנות העור יוצרת שינויים בצבע העור, במיוחד בפנים ובידיים.  הסיבה לכך היא, כי עם הזדקנות העור חלה שחיקה בתפקוד תאי המלנוציטים (תאים אלו מייצרים מלנין והוא זה שקובע את צבע העור), כאשר אנו מגיעים לסוף שנות ה – 30 ושנות ה – 40. בעקבות כך נשחקת גם יכולתו של העור להילחם בנזקי השמש, מה שמתבטא בסופו של דבר בצבע עור לא אחיד.

 

מה הסיבות להזדקנות העור?

.חשיפה לשמש – כן זה כבר ידוע, אבל אפילו חשיפה הכי קטנה לשמש, עושה לנו נזק עצום והיא אחד הגורמים המרכזיים של הזדקנות העור. בין הסימנים לנזק מהשמש: חריצים, קמטים, כתמים בעור. על חשיפה לשמש בגיל צעיר משלמים מחיר בגיל מבוגר.

רדיקלים חופשיים – רדיקלים חופשיים הם מולקולות שאיבדו אלקטרון, הם נוצרים בגוף כל הזמן כחלק מתהליך הנשימה ויצירת האנרגיה. בנוסף – אנחנו מקבלים אותם במתנה מהסביבה: קרינת שמש, קרינה סלולארית, מזון מטוגן ומעושן, עשן סיגריות, זיהום אויר ועוד.

 כדי להשלים את החסר, הם גונבים אלקטרונים ממולקולות בריאות אחרות, וכך יוצרות עוד ועוד רדיקלים חופשיים.

אז מה הקשר בין רדיקלים חופשיים לתהליך  הזדקנות העור? אחד החומרים שמעניקים לעור גמישות ומראה מתוח וצעיר הוא הקולגן. התקפות הרדיקלים החופשיים עליו באופן מתמיד, גורמים לו לשינוי כימי, מולקולות הקולגן הופכות לנוקשות ומאבדות את גמישותן. התוצאה: הזדקנות העור.

נסיגה הורמונאלית – כאשר רמות ההורמונים הבאים תקינות:  )  DHEAהורמון שמשפיע על ייצור הורמוני המין, מגיע לשיאו בגיל 30 ואחר כך פוחת עם הגיל),  אסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון, בדרך כלל גם העור יהיה גמיש ורך. לכן בגיל צעיר תהליך הזדקנות העור הוא איטי מאוד. עם העלייה בגיל, הזדקנות העור מתחילה.

עישון –  נזקי העישון רבים וידועים. אחד מהם הוא זירוז הזדקנות העור.

בפוסטים הבאים: איך למנוע הזדקנות עור ומה הטיפולים הקיימים

עדיין אין תגובות

התגובות שלכם בפייסבוק

כתובת טרקבק | RSS תגובות

השארת תגובות